Julen närmar sig med stormsteg, inga julklappar köpta ännu.
Däremot har jag lyckats hitta lite småpaket till Tindras adventskalender....men det är fortfarande en del kvar.
Här hemma bombarderas man av Tindras julshow sånger och repliker som alla barnen har.
Showen handlar om Penguin Pete som ger sig iväg för att leta upp Jultomten, så mycket vet jag.
Tindra är en snowflake och har en replik: he was just flip flopping along....flippy flop, flippy flop.
Hon kan dock alla andras också. Hon kör dem som ett slags mantra här hemma.
Ska bli roligt att se.
Detta året fick jag en ganska lätt costume att ordna. Förra året hade jag lite problem, men det gick bra till slut. En del barn ska vara apor, kängurus osv. Inte helt lätt att fixa kostymer till dessa.
Det kostar ju också om man ska köpa allt hela tiden. Alla är ju inte gjorda av pengar.
Alla barn har även gjort en stjärna som scenen ska dekoreras med.
Tindra gjorde en stor stjärna med en massa glitter, scenen lär väl vara full av glitter efteråt.
Det är även en tävling...förstås. Den som har den finaste stjärnan får ett pris.
Jag gissar att det finns nog en hel del föräldrar som har " hjälpt" sina barn att göra stjärnan.
Mycket handlar om tävling på skolan...det tycker jag är lite synd.
Annars är vi förkylda. Tindra hostar en del och jag har varit förkyld en vecka och har fått hostan från helvetet.....men den börjar bli ngt bättre :)).
Rickard har varit borta mycket. Han kom tillbaka inatt.
På lördag är det adventsgudstjänst med svenska kyrkan i Limassol. Barnen från svenska skolan ska gå luciatåg.
Förra veckan hade de assessment week i skolan. De större barnen hade exams och de mindre barnen testades i vad de kunde. Spelling orden testades. Tindra har äntligen fått flytta upp till stage 3.
Som hon har väntat. Det betyder alltså att hon är i stage 3 i sitt läsande. Hon läser mer flytande nu och får flytta upp ett snäpp. Vissa barn är på stage 1,2,3,4,5,6. Väldigt olika.
Kan tänka mig att många ligger runt stage 4 kanske.
Vi tränar på läsningen, men man måste få ha lite roligt och leka också i deras ålder.
Även på svenska skolan så läser hon bättre och fick en lite svårare bok med sig hem igår.
Det var roligt eftersom vi inte alls har tränat något speciellt på att läsa på svenska.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar