I lördags åkte farmor hem. Förra veckan var fortsatt din, varma dagar.
Blev dock en konstig vecka efter att vi fick blixtnedslag i huset förra tisdagen.
Allt slogs ut, mikro, ugn, spis, AC, bolier, vattenpumpen, underfloor heating, poolpumpen, hela kamp systemet.....Jag har sagt det förr och säger det igen, det händer alltid något här i huset.
Rickard var inte hemma förstås.
Det blev en vecka utan dusch, sparsamt med toabesök. Kunde ej laga mat på två dagar.
Olika hantverkare här och försäkringskille och folk som försökte lura oss.
Efter två dagar fick vi igång all elektrisk utrustning utan att vi behövde laga något.
Problemet var vattenpumpen som behövde bytas, byttes i fredags eftermiddag då vi äntligen kunde duscha igen. Boiler (vattenvärmaren) lagades samtidigt. Poolpumpen lagades igår. Underfloor heating är inte fixat ännu.
Håller tummarna att det bara är ett litet problem, en säkring som måste bytas eller nåt sånt så vi inte behöver bryta upp hela golvet. Men det tror jag faktiskt inte.
Nu har jag alla trasiga elar här hemma då försäkringsbolaget vill se alla delarna innan de slängs.
Vi har antagit att vi har en åskådare på huset eller i alla fall att det finns en på högsta punkten i detta nybyggda område eftersom vi ligger på en höjd.
Men jag har återigen lärt mig att man ska inte ta något för givet här på Cypern.
Lär mig också hela tiden att ifrågasätta allt, gå igenom allt, testa allt innan hantverkarna snabbt försvinner. De har varit här och fixat och ställt upp.....förutom en som verkarvara en riktig tjuv.
Han försökte lura oss att installera den nya vattenpumpen för dubbelt så mycket som det egentligen kostade. Hade jag i te haft hjälp av Demos som har hjälpt oss hade det inte gått så bra som det gick.
Det är en nackdel att bo här när sådana här saker händer. Man pratar inte grekiska och har inte riktigt deras menatlitet, man vet inte riktigt hur de tänker osv. Men men nu är snart allt fixat igen.
Idag är det tisdag. Tindra är ledig från skolan, vilket vi fick veta igår när vi kom och hämtade barnen på skolan att idag skulle alla skolor vara stängda.
Varför undrar ni...jo en ex ex ex president dog i fredags, han var 94 årsgammal och dog en naturlig död. Tydligen ska nu landet sörja i tre dagar och presidenten bestämde igår att alla skolor ska vara stängda idag och mycket annat också kan jag tro.
Typiskt Cypern...det skulle väl aldrig hända i Sverige...eller? Vi har en tyst minut, men stänga allt från en dag till en annan.
Tänk på alla dom som jobbar, vem ska ta hand om deras barn. Då måste dom helt plötsligt ta ledigt. Jag förstår inte.
Tindra ska ha tennis lektion idag då den blev inställd pga oväder igår. Sedan ska vi träffa klasskamraterna på memail och åka skridskor. Om det är öppet...men är dom smarta så håller dom öppet eftersom alla är lediga idag ;).

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar