onsdag 31 oktober 2012

Nät men inga bilder

Nu har vi äntligen fått ett fungerande nät. Jag vet att ni väntar på bilder men tyvärr kan de inte komma idag heller.
Jag får ipaden och iphonen att funka men inte datan, kommer inte in på nätet på min data, behöver nån säkerhetsnyckel?? Vad är det då?
Har lagt alla bilder där. Jag ska försöka lösa problemet.

Bara det att det är så många andra små problem som dyker upp hela tiden.
Herregud vad mycket det är som händer i ett nytt hus. Har ju bott i ett förut, men här händer det tre dubbelt så mycket mer.....

Dagarna fylls av olika arbetare här som avlöser varandra, eller så har jag någon tid att passa eller något att hämta någon annastans.

Igår såg min dag ut så här:
7.30 åka med T till skolan.
8 lämna färg på ett ställe. Efter det lämna bilen på service. Blev upphämtad av taxi för att vara tillbaka till huset vid 9 då killarna från larm, ljus o diverse kom ( de stannade 5 timmar )
Vid 10 kom ett par gubbar för att fixa ytterdörren som ej är tät.
11 skulle poolkillen komma, han ville prata med mig.....men han kom snarare framåt 12.
Åka12.30 för att hämta T.
Hem äta lite.
Kl 3 kom taxin o hämtade oss för att hämta bilen från servicen. Sedan direkt till baletten.
Efter baletten hem laga mat osv.
Ja så ser mina dagar ut just nu, mer eller mindre.
Får inget annat gjort just nu.....
Imorgon vet jag att det kommer ett par hantverkare vid 8.30, vet ej hur länge de stannar.

Vi trivs kanon i huset, utsikten är underbar.

Under tiden vi flyttat in har ACn börjat gå av sig självt, poolen har svämmat över, Tindra har låst in sig på toaletten utan att komma ut, larmet har gått en gång, hissen har stannat, för att sedan få rycket att öppna och stänga dörren hela tiden utan paus. Plus en massa annat.
Rickard har varit borta till och från, han är borta denna vecka så jag roddar detta så gott jag kan.
Stor nackdel är att inte kunna grekiska.

Spisfläkt har vi fått. Fyra olika killar som satte upp den under ett antal dagar.
Jajamensan, två kom med fläkten och sa panajamo ( som dom säger här, betyder typ oh nej ojojoj eller liknande),  fanns inget utblås för fläkten.
Då fick en annan kille komma och göra ett hål inifrån, borra o jävlas.
Klart, men då var killarna med fläkten borta....som tur var kom de tillbaka, samma dag också.
Satte upp fläkten o sa byebye.
Bye bye vaddå, finns ju inget hål på utsidan.
Det är en annan kille som gör det fick jag till svar.
Ok, så då väntade jag på honom, som kom tror jag efter en eller två dagar.
Då kom två gubbar som gjorde ett hål......efter ett par panajamo ska tilläggas.
Byebye sa dom när dom var klara.
Men hallå ska det inte sitta något filter, galler utanpå.
Ja sa dom det är en annan kille som sätter på det.
Ja förstås, hur dum är jag. Klart det är en annan kille....döh??

Ok han kom en annan dag.
Fläkten uppe allt fungerade.

Vad tror ni det var det första Rickard sa när han sen kom hem ett par dagar senare.
Fläkten sitter inte rakt.......jag med tydligen mitt dåliga ögonmått kan inte se det.
Rickard som ( en del av er vet) ser allt från minsta lilla nålsöga av fläck eller minsta lilla snedhet såg ju förstås detta.
Han verkar dock ha accepterat detta och gått vidare. Så ni som kommer hit. Nämn INTE fläkten. OK!!

Jag har sagt upp mig från jobbet som ögonmåttare, tar inte på mig mer såna uppdrag.

På fredag kommer tvn till vardagsrummet. Rickard är beordrad att vara hemma. Jag måttar in in det schabraket.

Som sagt ta detta med en nypa salt, vi trivs jättebra, men det är mycket som ska fixas hela tiden, de arbetar också annorlunda här och vissa saker blir slarvigt gjorda osv, men ziga ziga ( långsamt, långsamt) kommer vi framåt. Man blir lite låst i huset, de dagar det är folk här hela tiden.
Har haft besök i tre veckor vilket varit kul förstås. Har varit bra så jag har fått hjälp också.

Förra veckan var T ledig och vi hade våra vänner Caroline och Livia här, då var det lugnt på hantverkare fronten....vi lät dem vila den veckan....men nu är de tillbaka.
När vi ser felen vill vi ju få de åtgärdade.

Ska försöka lösa nätfrågan.....
.

2 kommentarer:

  1. Hahaha, jag fick mig ett gott skratt av det här inlägget!! Kunde verkligen se fläktgubbarna framför mig som kom och gick...hoppas allt blir färdigt snart. Sen kan du väl börja jobba som byggledare/projektledare eller nåt sånt ;)Kram

    SvaraRadera
  2. :) ja du Lisa, om jag ändå kunde mer grekiska.....har en bra bild på några av fläktgubbarna som jag ska lägga in när jag kan. Kram kram

    SvaraRadera