tisdag 9 april 2013

Tillbaka från snöland

Hej hej nu är vi tillbaka från snöland. För det var verkligen snöland.
Vår resa började med att åka upp till fjällen.
Vi hade toppenväder hela veckan. Mycket snö och strålande sol.
Runt -16 på nätterna och på dagarna runt -5 upp och ner.





Tindra gick i skidskola för första gången. Jag vill verkligen göra reklam för skidskola.
Så bra, hon lärde sig massor på bara 5 dagar.
Jag trodde att de bara skulle åka i barnbacken hela veckan...icke, andra dagen åkte de upp i den större backen och tredje dagen lärde hon sig att åka ankarlift själv utan problem och sen körde de i backarna, skogen, hoppbacken och en svart backe som kallas ravinen tydligen.
Allt det hade hon inte gjort om vi hade varit hennes lärare.
De var 4 stycken i gruppen alla i samma ålder.
Hon var där 1 och en halv timma sedan efter lektionen ville hon visa oss vad de gjort och var de åkt.
Hon blev så sur när vi inte ville åka till den svarta backen, hon var så nära att åka ner i en brant backe själv utan oss, hon skulle bara till den svarta backen.
Vi avstyrde det hela till slut, det fick hon göra med skidskolan istället nästa dag.
Det var roligt att se hur mycket hon lärde sig eftersom hon inte har åkt mycket innan.




På eftermiddagarna åkte vi en del längd eller var bara ute i det fina vädret.
Tindra åkte också längd med morfar och Barbara en dag, det gick jättebra.
Efteråt fick hon ett diplom och pris på funäsdalens fjällmuseum.

 Det blev ett par stycken kanelbullar, chokladbollar och varm choklad den veckan.

 I väntan på grillad renburgare. Grillning utomhus var så nice.


Rickard och jag åkte offpist åkning en dag på Helags.
Så häftigt....men så jobbigt.
Vi var 8 stycken som åkte helikopter till Helags och sedan utför berget.
2 åk hade vi...för mig hade det räckt med ett åk, men gjorde såklart båda åken.

Ser inte så brant ut, men om ni har varit i Sälen så vet ni att det finns en backe som heter väggen.
Vår guide jämförde detta med väggen, fast betydligt längre och betydligt mycket mer lössnö.
Hade jag vetat det hade jag inte åkt....så det var väl tur att han inte sa det när jag bokade åken :)
Känner mig väldigt nöjd att jag har gjort det....med mitt skadade knä dessutom.
Rickard fick verkligen mersmak och vill gärna göra det igen.
Jag kan tänka mig att göra det igen, fast kanske i en något mindre brant backe.

 Vi hade ett underbart väder där uppe, helt vindstilla, tyst och sol. Kunde inte haft bättre väder.


Skärtorsdagen var Tindra påskkärring. Överlycklig förstås då hon fick mycket godis på sin vandring.
 Tindra gick tillsammans med sin nyfunna vän Hedvig och hennes lillasyster.


Avslutning på skidskolan, dragkamp mellan alla barn och skidlärarna.
Barnen vann såklart.


Efter fjällen åkte vi ner till landet i Sanden. Äggmålning på lördag morgon. Påskafton.
 Där var det också snöland. Fiske ute på isen tillsammans med kusinerna.

 

 Snödropparna tittade fram.



Sedan var vi även i Söderköping/Norrköping.
Här är vi på en teater på arbetets museum, efteråt fick barnen prova olika cirkuskonster och cirkus saker. Mycket roligt för barnen. Kan varmt rekommenderas.




Tillbaka på Cypern. Tindra tappade sin första tand i söndags när vi kom tillbaka.
Rickard hjälpte till lite.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar