tisdag 15 november 2011

Typiskcypernförmiddag

Idag har det varit en sån där "typisktcypernförmiddag)
Bestämde igår att ta Tindra till hennes läkare idag på morgonen för att göra en årskontroll.
Här bokar man som bekant inga tider. Vilket jag har tyckt varit väldigt bra.
Idag såg jag en nackdel med det hela. Dr öppnade kl nio. Jag fick tips av en annan mamma att vara där 8.30, för då är man troligtvis först.
När dr kommer klockan 9.00, så kommer man in först. Snabbt och lätt tänkte jag.
Ringde dagis för att säga att Tindra skulle bli lite sen.
Jag hade grekiska lektion klockan tio, räknade iskallt med att vara klar med läkarbesök och lämning innan dess.

Kom dit lite senare, pga regnvädret var det lite mer bilköer. Var en mamma med två barn där före oss, så det var lugnt.
När sekreteraren kom kl nio så sa hon att dr skulle bli en halvtimma sen pga att han var på en delivery (alltså tog emot ett nyfött barn på förlossningen)
Ok en halvtimma var ok att vänta. Tindra lekte där med de andra barnen.
Tiden gick, klockan blev tio, tio över tio, då sa sekreteraren lite ursäktande, att han kommer om en kvart.
Det gjorde han........vi kom in tjugo i elva.
Genomförde besöket som gick bra, Tindra var jätteduktig.
Jag måste dock gå till en speciell ögon läkare, för den undersökningen gör inte han.
Kom ut därifrån 70 euro fattigare och kraftigt försenad.

Virrade omkring i gamla stan i bilen säkert tjugo minuter, pga gator som var avstängda, jag hittade inte ut direkt.
Klockan var kvart över elva. Jag hade lovat Tindra en glass.
Insåg att jag missat grekiskan, och att det inte var någon ide för Tindra att komma till dagis för bara drygt en timma.
Jag tänkte att då kan vi lyxa till det och åka till Häagen Das och ta en glassbeställning.
När jag höll på och parkera utanför glasstället sa Tindra lite sådär halvgnälligt.
Neeeej jag vill inte ha en sån glass, ingen glass som dom lägger upp, jag vill ha en sån där annan glass och slicka på....ingen sån glass på det här stället.
Nähä....ok, kunde jag väl ha förstått....svängde runt bilen, åkte till en kiosk, sprang ut i ösregnet.
Tindra valde den största glassen, när hon börjat äta sa hon, jag fryser, det är så kallt.
Ja sa jag, det var därför jag tänkte att vi kunde ha suttit inne, men nu går vi till bilen och åker och handlar,
Glassen ramlade förövrigt av struten två ggr i bilen.

Det var en typiskcypernförmiddag....

I eftermiddag har Tindra haft kompisar här, Viktor och Evelin.
De gifte sig med varandra alla tre, alla tre iklädda klackskor.
Sedan blev det legobygge.

Jag lagade grekiska köttbullar till middag. Vårt lilla hjärta ville inte äta dom köttbullarna, hon ville ha svenska (Ikeas köttbullar).
Eftersom hon inte ätit något bra idag så var det nödvändigt att hon åt upp dom 2 köttbullar som det handlade om.
Tog 1,5 timma av:"jag gillar inte dom köttbullarna, jag vill titta på Bolibompa, jag gillar inte dom köttbullarna". Till: okej då jag äter köttbullarna....oh vilka goda köttbullar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar