Idag är det Tindras först skoldag, stor dag. Spännande.
Detta är hennes sommar uniform.
Kommer med en bild senare från idag, har lite strul med mina bilder men där har hon allt hon ska ha.
Skor och strumpor också.
Denna vecka har vi åkt runt och inhandlat allt inför skolstarten.
Har upptäckt att det är en big business här.
Uniformen köper man på en speciell uniform affär.
Jag har köpt två uppsättningar av denna sommar uniform, sedan har vi köpt vinteruniformen som är beige kjol, vit skjorta, pullover och blazer. Den får ni se senare.
Sedan har vi handlat speciella gymnastik kläder för Foleys school som skolan heter.
Sedan måste skorna se ut på ett visst sätt, vi har köpt beige sommarskor och gymnastikskor som ska vara "mainly white " ( de fina rosa gymnastikskorna vi köpte i Sverige kan hon inte ha).
Sedan har vi köpt de böcker som hon ska ha, pennor, kritor, pennfodral, suddgummi, pennvässare, plast folder, vattenflaska, matlåda.
Ja det var nog det hela. Tror jag.
Har spenderat runt 500 euro på detta bara denna vecka.
Kan ju bara vara kul att veta för er tänker jag vilken business det är här.
Fast jag tycker det är bra att de har uniform, då blir det inget tjat om kläder på morgonen och att man vill ha det som alla andra osv.
Tindra och hennes kompis Olivia kom i samma klass, vilken lättnad, det är så skönt att hon har en kompis med sig.
Jag, Rickard och Tindra åkte dit, alla samlades på skolgården, sedan klockan åtta ringde klockan och då fick de gå in i sina klassrum och där fick vi föräldrar lämna dem. Allt gick bra, också en lättnad.
Idag går de till 11.30.
Just nu pågår vinfestivalen i Limassol, pågår varje år samma tid. Vi har aldrig varit där men igårkväll åkte vi dit med våra svenska och danska vänner.
Härlig stämning och atmosfär. Det grillades Soula och souvlaki överallt, vinprovning, folk gick runt med vinflaskor och glas. Det vin sommar kunde köpa och dricka det var då inte nån höjdare men de viner vi provade var från olika vingårdar och vissa var riktigt bra.
Jag som körde kunde dock inte smaka så mycket. Rickard och Patrik ( Olivias pappa) smakade desto mer. Barnen sprang omkring och lekte och busade med varandra.
Det var trevligt.
Vi var nästan först på plats när de öppnade kl sju. När vi åtta därifrån vid nio då hade folket strömmat till.
Nu har jag lite att fixa. Vi ska ha en lite kräftskiva här imorgon eftermiddagkväll för våra danska vänner med en annan svensk familj. Jag köpte de fyra sista kräftpaketen på Ikea igår.

Men hur gammal är hon nu? Är hon inte 5 år? Börjar man så tidigt där? Alva började ju nu också i förskoleklass (6 år) Är inte klokt så stora de är, och fort går det! Tänk att jag har en dotter som går i 7:an också, var ju inte länge sedan man själv var där känns det som.... ;)
SvaraRaderaJa hon blir 5 i oktober, här börjar de engelska skolan när de är 5, allt är mycket tidigare är. Dom känns så stora när dom börjar skolan. 7 an redan, oj vad tiden går. Det är också stort att börja högstadiet.....du har rätt det känns inte som så länge sedan vi gick på Ramunder.......men det är det :/ kram
SvaraRadera