onsdag 26 maj 2010

Nytt om busungen

Vad är nytt med Tindra.....hon pratar mer engelska nu på dagis så idag är första dagen som hon går till dagis utan blöja, Tindras fröken Leanna tyckte det var dags nu då hon tror att hon kommer att säga till när hon behöver gå på toaletten.
Här hemma är hon utan blöja sedan en tid tillbaka.
Tindra säger själv att hon ska säga Pii när hon är kissnödig (det har farfar lärt henne tidigare).

De nya orden här hemma är: this one
Ella är ett annat ord hon använder mycket, det är grekiska och betyder: kom (bland annat). Hon kan säga: ella pappa, då ska han komma och hon ska visa något.
Finish, ett annat nytt ord.
Ohi, ett grekiskt ord, vet ej vad det betyder ännu.
Tindra springer till det mesta, gå till saker verkar vara onödigt, klättra är också en favorit.
Ibland är hon väldigt redig (som vi säger på östgötska) igår var vi i affären, hon var jätteduktig skulle bära flera saker själv men sen efter ett tag så sa hon: mamma jag kan inte bära mer nu, det är tungt, jag lägger det i korgen istället.
Nästa gång vi är i affären då kommer hon väl springa runt och busa som hon ofta gör när vi är där:)
Tomten verkar ha satt djupa spår, hon pratar fortfarande om tomten. I lördagsmorse skulle hon sitta vid vardagsrumsbordet och äta frukost men hon fick inte det, då sa hon:
Jo mamma tomtebarnen har sagt att jag får det faksis (=fatiskt).

I lördags skulle vi gå till stranden, Rickard hade kunder på besök så han var inte hemma.
Tindra tog på sig vantar och den "vackra" mössan som hennes mamma stickat under en kort period då jag fick för mig att jag skulle vara lite pysslig......
Hon fick dock ta av sig både mössa och vantar innan vi gick, vilket hon snällt gjorde.


..... det jag inte visste var att hon packade ner mössan och vantarna i sin egen lilla väska. Så när vi kom ner till stranden, det första hon gjorde var att öppna väskan och sätta på sig mössan.
26 grader varmt, stickad mössa på huvudet. Helt normalt eller??

2 kommentarer:

  1. Tror inte barn känner på samma sätt som vi och så snygg den är! Visste inte att du var en sån hejare på att sticka. Tänk vad lätt det går att lära sej nya språk när man är så liten. Lite orättvist, tycker jag

    SvaraRadera
  2. Det är så roligt att du skriver kommentarer måste jag säga:)...angående mössan så skulle den egentligen inte se ut riktigt så...men men det blev i alla fall en mössa.

    SvaraRadera