söndag 19 december 2010

Hej mitt vinterland.....hej då mitt vinterland

Jahopp min tanke var att jag skulle skriva lite medan vi var i Sverige...men den veckan flög iväg och inget blev skrivet.
Flygresan till Sverige gick jättebra. Hade ju hjälp av pappa och Barbara.
Tindra är numera en van resenär. Hon har sin egen lilla rullväska, det brukar vara lite svårt att åka rulltrappa, men den här gången tog hon sin väska, gick på rulltrappan och drog väskan intill sig...precis som vi vuxna gör.

Vi kom till riktig vinter, härligt och förstås roligt för Tindra. Hon blev så förtjust när hon såg snön, ville ut och leka direkt klockan 01.30 på natten.


Vi åkte ifrån Limassol i rätt tid för det har varit ett riktigt oväder. Storm, regn, hagel, endast 10 grader.

Oj vad kallt det var i Sverige. Tindra började frysa så fort vi kom ut från flygplatsen, som tur var hade jag lånat en overall från en vän på Cypern som vi satte på. Hon är numera inte van vid den här kylan.

Man får ju helt klart en härlig julkänsla när man kommer till Sverige och det är snö och kallt och stakar och stjärnor lyser i alla fönster.
Det som inte är lika härligt är att skrapa rutor i kylan, leta parkering i evigheter bara för att varannan parkeringsplats är igenplogad av snö.  (Det första som hände var att jag fick en parkeringsbot i måndagsmorse...stod för nära korsningen, irriterande.  Boten är betald.).
Av och på med kläder. In och ut i kall bil. Barnvantar som bara ramlar av. Huden blir torr som fnöske, håret elektriskt.;)

Det var såklart roligt att träffa vänner och familj.
Skönt att träffa sina vänner och allt är som förr även om man inte träffas så ofta. Det behöver inte bokas och planeras evigheter i förväg utan man bara träffas när man kan, bli bjuden på kvällsmat en söndagkväll är jättemysigt.

Igår åkte vi tillbaka till Cypern. Vi träffade Rickard i Wien (han kom från Finland). Det blev två timmars försening i Wien pga vädret, avisning av vingarna. Sånt man får räkna med såhär års känns det som.

Det jobbiga är ju att sitta och vänta i planet för Tindra, men det gick bra. Rickard åkte business och vi uppgraderade oss också så nu har Tindra flugit sin första businessresa.
Det blev lite extra för henne också, hon fick godis och kex med mera.

Tillbaka på Cypern, 19 grader varmt....julkänslan försvann....nej inte riktigt men lite konstigt att det är så varmt nu när det snart är jul.

Idag står det fixa och laga julmat på schemat.
Ikväll ska vi ha gäster här hemma, bjuda på "a taste of Christmas food".
Köttbullar har jag redan lagat. Janssons frestelse gjorde pappa innan vi åkte härifrån.
Lussekatter och pepparkakor har ju Piff och Puff bakat.

2 kommentarer:

  1. Klokt att åka till snön några dagar och sen återvända till värmen. Tänk att det alltid blir kaos, så fort det blir snö i södra Sverige. Hoppas ni får en skön jul därnere. Skickar ett julmail istället för kort. Det har jag visst missat. Hälsa Tindra..........och Rickard. Kram

    SvaraRadera
  2. Ja det verkar vara lite smått kaos i Sverige...men som sagt det är väl alltid så. Vårt tåg gick ju i alla fall felfritt ända till Arlanda från Norrrköping. Ha en skön jul, helt ok med e-julkort. Hoppas vårt julkort kommit fram till er. Kramar

    SvaraRadera