onsdag 1 december 2010

Lekeftermiddagar.

I måndags var Marlene och hennes mamma här.
De hade med sig Apfelstrudel. Mycket mumsigt.
De fick smaka Tindras pepparkakor.
De har något liknande i Österrike, men de kakorna är tjockare och mjuka men har samma pepparkakssmak.

Igår eftermiddag efter dagis åkte Tindra och jag till Nicosia för att hälsa på en nyinflyttad svensk familj.
De har två döttrar, en på 10 månader och en som är  lika gammal som Tindra.
Tindra var lite försiktig i början men efter en stund släppte det och de lekte som bara den.
De kan ju prata och kommunicera utan problem.
Jättetrevlig familj, de ska bo här i två år.
Vi kommer garanterat träffas igen.
Det tar ca 45 min att åka till Nicosia. Motorväg hela vägen.
De bor på "rätt sida" om Nicosia, man behöver aldrig åka in i staden.

Idag har Tindra öppnat sitt första paket från adventskalendern. Det var en ring, hon blev så glad.
Nu har jag en ring som du mamma.
Typiskt så var det ingen superkvalité, kan inte förvänta sig det om det är köpt på Jumbo.
Satt en blomma på som Tindra lyckades pilla bort precis innan hon skulle åka med Rickard till dagis.
Blev ledsamt förstås, men vi lyckades rädda situationen.
Hon kunde ju ha ringen ändå och nu ser den ut som mammas och pappas ringar, släta.
Det gick bra. Hon köpte det.

Just nu  pluggar jag grekiska.
Min grekiska lärararinna Evangelina dyker väl upp här på förmiddagen någon gång mellan 11 och 12.....tror jag;).
Kram på er därute i kylan.

4 kommentarer:

  1. Alva fick ingen adventskalendern i ar, det far bli nasta ar. Hon ar fortfarande mer intresserad av snoren pa paket an sjalva innehallet. Har ar det ingen julstammning =( Visst ar det trist att bo borta under jul....

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej
    Det är bättre att vänta med advkalendern. Tindra förstår fortfarande inte riktigt att hon bara får öppna ett paket varje dag...så egentligen skulle nog det bästa vara att vänta tills hon blir fyra...Jag kommer ihåg din kalender du hade..var allt lite avis på den:)
    Ja svårt att få julstämning. Tindra o jag åker till Sverige en vecka innan jul, sedan tillbaka hit för att fira jul, förhoppningsvis får vi se lite snö i Sverige;). Kraaam

    SvaraRadera
  3. Oh nu kommer jag ihag min adventskalender. Tank att det ar sakert 25 ar sedan nu! Mysigt for er att komma hem till Sverige med all sno, onskar ocksa att vi kunde aka dit nu. Har blir det bara varmare for var dag som gar. Kanns INTE som jul. Pyntade lite har hemma igar och svettades samtidigt. Det ser bara helt fel ut med julstjarnor och adventsljusstakar nar man kan se sol och palmer utanfor fonstret! Kram

    SvaraRadera
  4. Hej Ja visst man får ingen riktig julkänlsa, här börjar det bli kallare...men det är ju inte kallt förstås. Inatt har det regnat för första gåmgen på länge. Men nu är det säkert 25 grader. Här verkar det som att de försöker kompensera att de inte har någon snö och kallt genom att dekorera massor. Det är massor med julljus i olika färger i stan, tomtar, renar allt möjligt. Mycket mer än i Sverige. Är det så hos er också?

    SvaraRadera