lördag 19 juni 2010

Sista dagarna i Limassol innan sommaren

Nu har det gått två veckor sedan vi kom till Sverige, de veckorna har gått fort. Vi har flyttat in i vår lilla lägenhet här i Norrköping på Trozelligatan, firat midsommar, träffat nära och kära, jag har hunnit med att träffa "gamla" tjejkompisar som jag inte sett på väldigt länge vilket var riktigt roligt.
Tindra såg fram emot flygresan, när vi gick in på planet satte hon sig direkt, tog på sig bältet. När vi väl skulle starta då hade hon tröttnat och ville ta av sig bältet...men det gick bra, flygresorna gick smidigt.
Tindra verkar hänga med ganska bra att vi är i Sverige nu, men det är klart att det är lite konstigt för henne, svårt att förstå allting, hon får åka och resa en del men jag tycker hon fixar det bra.
Detta är de sista bilderna vi tog innan vi åkte från det varma Cypern.
Vår "tvättstuga" blev klar samma dag som vi åkte...så typiskt.
Dock fattades ovansidan på bänken..men vad ska man säga vi hade nog inte väntat oss något annat än att något skulle fattas.
Sista veckorna hade vi det väldigt varmt, 36 grader. Vi låg och svettades på nätterna trots att vi hade AC:n på...det blev aldrig kallt.
Sista dagarna fick vi veta att det inte ska vara så, gasen kan vara slut eller det kan ha kommit smuts i systemet..................
Rickard är nu tillbaka i Limassol och den nya bänken blev installerad imorse.
AC fungerar nu som det ska, det fattades gas, det var helt slut.
Sakta men säkert så ordnar allting till sig.
Vi har haft hantverkare hemma nästan varje dag sista veckorna innan vi åkte då vi har haft fukt i Tindras garderob och under diskbänken...för att göra en lång historia kort så är det inga stora problem, det går att ordna till. MEN det tar ju sån tid.
De fixar, men fixar inte allt, fast de tror att de fixar allt...och så kommer någon annan och gör klart...fast det blir inte riktigt klart...och sen säger de att de ska komma om en timme...men de kommer om tre timmar eller ibland nästa dag...eller så kommer de inte alls.
This is Cyprus. det tar ett tag innan man anpassar sig.
Ni som känner Svenson förstår att det kan bli liiiite frustrerande

Sista kvällen innan avresa. Fredagkväll, shippingmiddag, med oss på bilden är Xenia, sekreterare på företaget och hennes man, mycket trevliga. Xenias mamma var barnvakt åt Tindra, som sov hela kvällen så det gick bra.

Fredag var Tindras sista dag på Kindergarten inför sommaren och då fick vi allt det arbete hon har gjort under våren. Detta är en grej. Fröken skriver med Tusch och så ska Tindra skriva efter med blyerts. Lite roligt att se, vissa gånger hade hon helt "spårat" ur och andra gånger var det riktigt bra.

Tindra fick även ett utlåtande från Fröken.

Såhär stod det:
Tindra is a very clever little girl. She has settled into our school routine very easily, her english has improved so much over the last couple of month´s. Tindra has made alot of friends in the class. She loves singing, doing art work etc. I have enjoyed having her in my class. Well done Tindra, keep up the good work next year!!!. Lianna Whiteway.

Sedan får de "betyg" eller vad man ska kalla det på olika moment, alternativen är Fair, Good, Very good och Excellent.
Såhär såg det ut:
Counting ability: Good, Colouring: Very good, Pencil Control: Good, Painting: Very good, Identifying shapes and colours: Fair, Singing along: Excellent, Communicating: Very good, Socialising: Excellent, Co-operation: Excellent, General behaviour: Excellent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar