Igår var vi hemma hela dagen....pga magsjukedramat natten innan.
Nu ljög jag, vi tog en sväng med bilen på förmiddagen.
Jag såg något eller flera något som rörde sig i Tindras hår fram på morgonkvisten....löss, jajamensan.
Det blev snabbt iväg till apoteket. Köpte medel och luskam.
Inte roligt.
Tur att Tindra har så tunt hår, man ser bra de små djuren. Trodde faktiskt att de skulle vara mindre.
Nu verkar det bara vara ägg kvar. Som tydligen ska vara döda.
Har googlat en del på nätet och de där äggen är jättesvåra att få bort med vanlig luskam. Finns en speciell som heter Nitfree. Man kan beställa på nätet, tar bort både ägg och löss.
Jag ska kolla om den finns i Sverige, kan vara bra att ha i förebyggande syfte....
Tindras hår ska nu luskammas i 14 dagar enl vad jag läst mig till.
Även fast det står att lössen inte sprids via kuddar osv, så har jag ändå tvättat febrilt hela helgen.
Jag vill inte få löss. Nej tack.
De lever 24 timmar utanför håret, sedan dör dom.
Blev ingen mer magsjuka för Tindra, därför kunde vi gå på julfesten idag.
Anordnad av svenska föreningen/skolan i Limassol.
Det var glögg, julmat, tomte med paket till barnen, lussekatter, pepparkakor, lotteridragning med många bra priser. Vi vann en biltvätt....hade hellre vunnit en ansiktsbehandling ;)
Fast det är ju bara kul att vinna.
Tindra hade jättekul. Vi gick tillsammans med min vän Maria och hennes ena dotter Sienna, som är Tindras kompis.
Blev inget luciatåg för Tindra.
Hon tog på sig allt igen, men sen ville hon inte.
Helt ok, blir nog lättare för henne när hon känner de andra barnen.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar