måndag 13 juni 2011

Kataklysmos

Idag är det helgdag på Cypern- Pentecost, annandag pingst.
De firar också Kataklysmos eller flod festivalen som de kallar det.
Det har varit marknadsstånd, karuseller med mera med mera inne vid den stora strandpromenaden i Limassol...vi såg först igår att det var något där.
Idag tror jag de har utfört olika vattensporter och annat som har med vatten att göra..
Kataklysmos innebär detta:
Fifty days after Easter comes "Kataklysmos" - the Day of the Holy Ghost. In Cyprus it is celebrated by fairs held on the water fronts. This celebration is said to have descended to us from the feasts in honour of Aphrodite which were also held on the water fronts. To this day people go to pay homage to the "holy water fronts" , where water sports are held and people go around in boats and even splash each other just for the fun of it.

Blev inget firande för oss idag.
Tindra var ledig från dagis men hon hade feber natten till idag så hon och jag har varit hemma och tagit det lugnt hela dagen.
Hon hade lite feber imorse, men inget som märktes på henne förutom att hon var varm.
Nu sover hon gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar