Kommer sakna mina tomater i Sverige.
Var på My Mall igår med Tindra.
Blev två inköp till Tindra. Skorna ska hon bara ha till fint OCH till midsommar, INTE till dagis.
Zara har många fina kläder till barn.
Nu när vi ska till Sverige snart måste jag bara rensa...varför är det så?
Varför måste allt vara i ordning innan man åker bort för en längre tid?
Är det en oskriven regel?
För mig verkar det vara så...why...
Det blir bara en liten stress som smyger sig på...allt jag måste göra innan vi åker.
Ok, alla fall idag tog jag tag i det...allt som jag sparat sedan Tindra började dagis/kindergarten.
Det mesta har jag sparat i en mapp, men vissa saker har jag bara lagt på hög.
Så rensa var målet....
Gick sådär, det mesta hamnade i en mapp- En mapp för den här terminen...kan ju vara kul att titta på senare i livet, vad man gjorde sina första år.
De gör så mycket här, de har teman och gör så många fina saker som jag bara måste spara.
Nu ligger allt i mappar i alla fall.
Ett tag var jag inne på att spara allt som Tindra ritade, klistrade och gjorde här hemma.
Den tanken har jag släppt. Jag slänger.
Jag sparar en del, tex första gången hon ritade en gubbe med näsa, mun, ögon o såna saker.
Milstolpar i livet liksom....
Eller vad säger ni? gör det någon skillnad....spara eller slänga?
Idag har jag/vi sagt goodbye till goda vänner.
Min vän Margot, Tindras vän Marlene och deras pappa Werner.
De flyttar tillbaka till Österrike slutet på juni.
Vi kommer hålla kontakten via skype, facebook och mail.
De har sin lägenhet kvar här så de kommer troligtvis hit i oktober igen på semester.
Tråkigt förstås, Margot och jag har haft många bra samtal.
En sak vi har lärt oss och som vi har med oss när vi flyttar tillbaka till "våra" länder är att vi kommer vara mera öppna när man träffar nya människor, främst utlänningar.
Eller kanske någon som flyttat från en stad till en annan.
Vi är själva nya och utlänningar och vet hur det är.
Var mer öppen när ni träffar nya männsikor.
Man lär sig så mycket av att träffa nya människor/andra nationaliteter och få nya erfarenheter genom dem.

Emma, you would have lot of fun with the translation from swedish to german ;-)
SvaraRaderaBut some things I understand....
Nice, sunny dress Tindra!
And you are SO wright, you can learn a lot from foreign people and it was always interestin to hear, how the swedish do things, although most of it is not very different to Austrian (except yoghurt in tetrapack ;-)