måndag 26 september 2011

Pictures from Sicily

Här kommer äntligen bilderna från Sicilien.

 Här är vi på väg in i första gruvan, förväntansfulla och lite rädda. Här står vi med Gelo.
 Detta är bara salt, men ni kan väl förstå varför Tindra trodde att detta var snö?

 Nere i denna gruva sker allt. Saltet här ser aldrig dagens ljus innan det kommer till konsument, vilket är unikt.
Här ser ni bordssalt. Det Rickard skeppar är vägsalt som också bryts från denna gruva.
Det mesta vägsaltet ni ser i Sverige på vintern kommer från Sicilien.
 Här arbetas det 450 meter under jord.

Så här kan en bil se ut som har stått länge i saltgruvan. Det finns ingen rost kan jag lova.
Så länge salt inte kommer i kontakt med fukt/luft så rostar det inte.
 Utsikten från byn där vi hade vår första lunch.
 Nästa gruva. Här har de även byggt en kyrka.
 Självaste påven har suttit här.
 Här ser ni 6 miljoner år tillbaka.
De mörka ringarna visar på dåliga år, vädermässigt.
650 meter under jord. Det var här vi slirade lite på kopplingen innan vi kom upp.
 En av fartygen som fraktar salt. I hamnen i Porto Empedocle.
Nu är vi i Taormina.
Hit rekommenderar jag er ett besök, en underbart vacker stad, söt stad skulle jag vilja säga.
Turiststad, men ändå så charmig. Ligger i bergen.
Här ser ni utsikten från vårt hotell/bed and breakfast. Det är Etna ni ser, den var aktiv när vi var där.
(det är den mer eller mindre alltid)
 Utsikt från Casa Turchetti där vi bodde.
Det är en siciliansk kvinna som har detta lilla hotell. Litet/charmigt/familjärt.
Kan varmt rekommenderas. Här är vår frukostutsikt.

 Gick en linbana från Taormina rakt ner på stranden.

 Taormina.
Tindra fick en semesterpresent. Leksaksmobil. Barbie. Hon var så nöjd.

8 kommentarer:

  1. Fina bilder! Blir lite semestersugen när jag ser dem, fast det är ju bara det där med att flyga.......Hua.... =)

    SvaraRadera
  2. Frida du klarar det kom ihåg " jag kan flyga, jag är inte rädd" det är ju värt det när du kommit fram.....

    Margot thx, I can really recommend Sicily.

    SvaraRadera
  3. No mafia problems? ;-)
    Tindra is a big girl now, looking forward to seeing you...

    SvaraRadera
  4. Ha ha, jag får väl prova det. Men tror mera att grabbarna från sällskapsresan får vara min musa vid nästa flygning.
    73 glas vin.... ;)
    http://www.youtube.com/watch?v=oLeHDK2EB3U

    SvaraRadera
  5. Äh, gick ju inte att skicka en länk. Du får klippa och klistra istället. =)

    SvaraRadera
  6. Frida hahaha, gör det du,

    Margot no maffia;) are you coming here soon?

    SvaraRadera
  7. Haftig upplevelse och fina bilder!

    SvaraRadera