Cyprus Weekly är en tidning som kommer ut varje fredag.
Står det mesta man behöver veta.
Vi, eller rättare sagt jag brukar köpa den varje fredag.
Så kul att få läsa en papperstidning emellanåt i detta nätbaserade samhälle.
Det var ett tag sedan jag köpte Cyprus Weekly, har liksom glömt bort det, men nu har jag inhandlat en tidning och sitter just och läser att Cypern har haft den varmaste december dagen någonsin.
4 december var det som varmast, 28,4 grader i Nicosia.
Medeltemperaturen december månad har varit 3,5 grader över det normala.
Det snöade i bergen i början på december.
Ground frost var det i bergen vid tre tillfällen och air frost vid två tillfällen.
Alltså decembermånad har varit varmare än normalt vad jag förstår.
Regn är dock beräknat till på söndag.
Idag har jag träffat Anna i Nicosia, vi var på ett turkiskt bad som heter Hamam baden.
Onsdagar, fredagar, söndagar är det bara för kvinnor. Måndagar för par.
Tisdagar, torsdagar, lördagar för män.
Jättefin miljö i en gammal stenbyggnad.
Man fick klä om i egna bås med sköna soffor och draperi.
Man får ta på sig en slags sladdrig papperstrosa.
Själva hamambaden är ett rum med olika mindre rum där det är varmt och lite ånga.
Man sköljer sig med kallt vatten.., sen sitter man eller ligger på de varma bänkarna som finns där.
Man får en hård skrubbsvamp och en liten skål, svampen tvättar eller snarare skrubbar man sig med...tvagar.
Sedan sköljer man av sig genom att fylla skålen med vatten, man kan gå ut ur detta rum och ta en dusch, svalka sig, sätta sig på sin soffa, ta en kopp te, sen kan man gå in i hamam baden igen och göra om proceduren.
Det stod väldigt noga hur man skulle duscha.
Duscha kallt, börja nedifrån höger fot och gå sedan uppåt mot hjärtat.
Vi fuskade lite, vi duschade nog mer varmt än kallt.
Skönt var det och det var väldigt avslappnande och tyst där inne.
Det finns flera olika behandlingar att ta, vilket vi får testa nästa gång.
Det var en trevlig dag.
Tindra har fått gå längre på dagis idag, så nu är det dags att hämta henne.
Ikväll kommer Margerita, Tindras barnvakt då vi ska ut och äta med ett par vänner.
Trevlig helg.

Hamam låter verkligen härligt! var på "varmastenarmassage" igår och det var härligt" efteråt sa tjejen som masserade att nu MÅSTE du börja träna! så idag har jag köpt kort på SATS, de har barnpassning där och det ligger precis bredvid dagis så jag har liksom ingen ursäkt längre...vi kollar på sons of anarchy, motorcykelgäng, ganska bra men så skönt att slippa all reklam! trevlig helg
SvaraRaderaÅh sån massage skulle jag också vilja prova, verkar så skönt. Bra där att börja träna, vad kul:). Visst är det svårt att sluta titta om man har flera avsnitt tillgängligt;).
SvaraRaderahej igen, det är som att läsa en god bok när du har skrivit lite på din blogg. Jag tycker att det är så kul att få vara med dig/er lite i livet ´på cypern. badet låter som japanska bad som de har på hasseludden saknar bara de varma källorna där man kan sitta efter skrubbandet. Skönt! Hoppas det går bra denna gång med min kommentar. KRAM på er
SvaraRaderaVad roligt. Det är något liknande hasseludden i alla fall. kram
SvaraRadera